Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Moira - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Moira - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Moira

12 Januari 2013 | Togo, Kpalimé

Lieve mensen!
Gelukkig 2013 en Gods zegen voor het nieuwe jaar!

Het is tijd voor een update vanuit TOGO.
We zijn al weer 4 weken verder en inmiddels op 1/3 van de outreach. De tijd begint nu wel snel te gaan, maar we hadden een langzame start. Vanwege de schoolvakanties was er niet heel veel te doen, wat de eerste 2,5 week best wel lastig maakten. Ik denk meer voor mij dan voor de studenten, omdat ik de verantwoordelijkheid draag en moet zorgen dat de outreach aan bepaalde voorwaarden voldoet.

HET TEAM
In het team ging het ook behoorlijk stroef, er werd niet veel gezegd. De team tijden die we hadden waar heel langzaam en niemand deed echt mee. Dat maakte mij behoorlijk onzeker, want ik weet ook niet zo goed wat ik aan het doen ben;) Maar het leert me echt om te vertrouwen op God en dat als Hij mij roept Hij me ook in staat stelt om het te doen. Ook realiseerde ik me dat ik het voortouw mag nemen, want ik ben de leider. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor hun reactie en hun houding. Ik kan er wat van zeggen, maar ik kan ze niet veranderen. Dus dat ligt niet aan mij, dus ik raak minder geïntimideerd als ze me een blik geven van; ‘daar heb ik geen zin in, waarom moeten we dat doen’. Een goede leerschool voor mij hier in Togo, niet de makkelijkste, maar wel een goede!

Al met al een wat langzame start, maar dat is gelukkig aan het veranderen. God heeft mijn gebed geantwoord dat we meer lol met elkaar kunnen hebben, wat hoog op mijn lijstje staat. En dat begint te komen, want we leren elkaar beter kennen en de studenten beginnen zich meer op hun gemak te voelen. Onze team tijden zijn meer relaxed en we kunnen met elkaar lachen!

KIDSPROGRAMMA
Vorige week is er nog een ander team hier gekomen wat meer leven brengt op de basis, en dat is niet verkeerd. We hebben ook al dingen samen met hun kunnen doen, zoals afgelopen week het organiseren van een kinderprogramma. Woensdag middag nam dat plaats en er waren zo’n 200 kinderen. Wat voor mij voor het eerst was zoveel kinderen, maar het ging goed. We konden een verhaal vertellen, liedjes zingen en spelletjes spelen. Het was leuk om het samen met het andere team te doen, wat het ook meer haalbaar maakte

LESGEVEN
Verder hebben we de mogelijkheid om les te geven op een middelbare school. Ik heb afgelopen vrijdag over liefde gesproken. Wat is liefde en hoe kunnen we elkaar liefhebben. Voor de komende 3 weken zullen we daar lesgeven. En dan op maandag geven we ergens anders les. Afgelopen maandag sprak een van mijn studenten over het maken van beslissingen. We zijn vrij om te kiezen waar we het over hebben, dus dat is wel leuk

TOILETTEN
Dinsdag, woensdag en donderdag ochtend zijn de ochtenden waarin we helpen bij de toiletten. Afgelopen week mochten we stenen sjouwen, wat best wel een bere klus was. Maar gelukkig kregen we hulp van de kinderen van de school. De kids droegen stenen op hun hoofd alsof het niets was, wat voor ons super veel scheelde, want zo’n steen is toch best wel zwaar, vooral als je het de heuvel op moet tillen. Het worden echt handgemaakte toiletten, want er komt geen machine aan te pas! Inmiddels is het fundament gelegd en begint het toch al wel meer op toiletten te lijken. De mannen van het dorpje werken hard, dus we hopen dat voordat we hier weggaan de toiletten af zijn.
Het is wel duidelijk waarom er toiletten komen, want de kids gaan inderdaad overal nergens om de school naar de ‘wc’. Dus dat geeft motivatie om door te gaan!


PASTORAL VISIT
We zullen nog 4 weken verblijven op deze plek, waarvan de laatste week, 2-9 februari, een pastoral visit zal zijn. Dan, de schoolleider van de DTS komt ons opzoeken en kijken hoe het gaat enzo. Dit betekent dat hij ook post kan meenemen;) Post uit Nederland is altijd welkom Dus stel je denkt laat ik Moira een kaartje sturen dan kan dat naar:
Route des Matagasses 32
1268 Burtigny
Switzerland

Lieve groetjes vanuit TOGO,
Moira

P.s. ik heb wat foto’s bij deze blog gedaan, voor meer foto’s kijk op: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.561635030533131.140076.100000599162627&type=3

  • 13 Januari 2013 - 15:02

    Neline:

    Lieve Moira,

    Ik leer weer heel wat belevenissen! Gaaf! Mooi wat je allemaal leert en hoe je groeit!
    Gave foto's!
    Veel zegen, dag voor dag, elke dag nieuw!
    liefs,
    Neline

  • 13 Januari 2013 - 15:02

    Neline:

    Ik leer=ik lees

  • 16 Januari 2013 - 17:40

    J.W. Van Petegem Sr.:

    Bedankt Moira!
    Wij hopen dat jullie outreach heel veel "vrucht zal dragen" .
    Voor jou en alle teamleden veel zegen toegewenst in alle 2013-propgramma's.
    Ik wijs jullie graag op een bijbeltekst/plaats:
    Matth. 5:7-8
    Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden
    Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullenGod zien.

    Veel vreugde en kracht geve de Heer jullie allen.

    JanWvPetegem sr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Kpalimé

Moira

Actief sinds 02 Sept. 2010
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 35607

Voorgaande reizen:

18 December 2012 - 11 Maart 2013

Outreach in Togo

30 Juni 2012 - 31 Augustus 2012

Home; Reconnecten met familie en vrienden

17 Maart 2012 - 30 Juni 2012

Staffing de School of Communication Foundations

28 September 2011 - 11 Maart 2012

Foundations for counseling ministry (FCM)

03 April 2011 - 25 Juni 2011

School of Communication foundations

12 Februari 2011 - 21 Maart 2011

Outreach in Perth City

18 September 2012 - 30 November -0001

DTS-staff

Landen bezocht: