Bye London, Hallo Cambodja - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Moira - WaarBenJij.nu Bye London, Hallo Cambodja - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Moira - WaarBenJij.nu

Bye London, Hallo Cambodja

Door: moiravanderbijl

Blijf op de hoogte en volg Moira

09 Februari 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Lieve mensen,

Het is nu donderdag, wat betekent dat ik nog maar 3 dagen in London ben. Maandag zullen we vertrekken naar Cambodja om daar onze outreach voort te zetten.
Ik zal jullie wat vertellen over de afgelopen weken en een vooruitblik geven op Cambodja!!

Counseling:
In mijn vorige blog vertelde ik over een gast die ik had ontmoet op straat en dat ik verdere gesprekken met hem zou hebben. Dat is ook gebeurt, vanaf het moment dat ik heb voor het eerst zag heb ik elke week een gepsrek met hem gehad. Gesprekken mijn z'n ups and downs. Het was niet altijd makkelijk, maar zo de moeite waard. Afgelopen zondag is hij even mee naar de kerk geweest wat onwijs gaaf was. Hij vertelde dat hij aan het begin van de maand niet zeker wist of hij in God geloofde, maar dat hij dat nu wel wist door de gesprekken die we hebben gehad. Het is echt zo bijzonder om te zien hoe God in hem aan het werk is, we hebben heel veel waarheid mogen proclameren. Helaas is het nog steeds niet makkelijk en heeft hij moeilijke beslissingen te maken. We hebben hem verteld over hoe God tot hem wil spreken en dat hij God kan vragen om hem te leiden. Zouden jullie mee willen bidden dat hij echte leiding van God mag ervaren en de juiste beslissing weet te maken. Maar ook dat hij God echt op een persoonlijke manier mag leren kennen, waarin hij overtuigt zal worden van het feit dat hij Jezus wil volgen.
Zelf heb ik er ook veel van mogen leren over Gods genade en Zijn liefde voor mensen. Het is bijzonder om te merken hoe God mij liefde kan geven voor een persoon en daarin getuigt dat Hij echt geïnteresseerd is in mensen!!

Schoonmaken en stoepkrijten
Vorige week zijn Lape, Jessica en ik een brug wezen schoonmaken vlak bij onze kerk. We waren er een aantal keer overheengelopen en merkten dat er veel afval lag daar. Lape kreeg het op haar hart om die afval op te ruimen, dus dat hebben we gedaan. Persoonlijk vond ik het tof om te doen, want met z'n 3en waren we lekker aan het zingen en daarbij konden we een zegen zijn voor de omgeving. Toen we klaar waren liepen we terug en schreven we teksten op de stoep met stoepkrijt. Teksten zoals: 'I think you are cool"-God, "I came to give you life"-Jesus and " As you walk throug the challenges of life, know that my love for you never changes"-God. Het was leuk om de reactie te zien van mensen en ook om te bedenken dat mensen de waarheid lazen ook al geloofden ze het misschien niet. Niemand kan dat van ze afpakken!

Gods hart uitdelen!
Ik kreeg het op mijn hart om de straat op te gaan en Gods liefde uittedelen. Dat besloten we te doen, dus we hebben 90 harten gemaakt en op elk hart schreven iets over Gods liefde. Daarna gingen we de straat op om ze uit te delen. De reacties waren verschillend, sommige wilden het, andere waren een beetje aarzelend, maar de meeste mensen waarderden het wel. We hebben een aantal geode gesprekken gehad en we hebben voor mensen kunnen bidden. We hebben in totaal 47 harten uitgedeeld, wat betekent dat we 47 mensen iets van Gods liefde mochten laten zien:)

Cambodja
We hebben eidenlijk te horen gekregen wat we gaan doen in Cambodja. Maandag zullen we vertrekken vanuit London in de richting van Bangkok, Thailand. Vandaaruit vertrekken we met een bus naar Cambodja, richting de hoofdstad Phnom Penh. Daar zullen we een dag verblijven en krijgen een een orientatie op het land. In de jaren 70 was er een oorlog in Cambodja, de Khmer Rouge. Een verschrikkelijke oorlog waarin er heel veel mensen zijn vermoord. De mensen uit cambodja leven nog steeds in een overlevingsmodus en zijn bang dat zoiets weer gebeurd. Praten over die tijd is heel moeilijk, omdat mensen zich er emotioneel van hebben afgesloten.
Wij als team zullen naar Kampong Cham. Zendelingen hebben daar een jongerencentrum opgezet voor jongeren van de universiteit. Het doel is om relatie met de jongeren te bouwen en om ze helpen in hun engels. Ook hopen we een bemoediging te kunnen zijn voor de mensen die werken, want het leven daar is moeilijk. Uit een email bleek dat het moeilijk is om tot de harten van de mensen te komen.

Het zal een hele omschakeling zijn van London naar Cambodja, maar ik zie er naar uit om daar naartoe te gaan:)
Ik hoop jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen daar!

Veel zegen,
Moira

• 09 Februari 2012 - 14:20

Jakolien Tijmons:

Hallo Moira,

Jaren geleden heb ik het boek ( autobiografie) met de titel: blijf leven mijn zoon van Pin Yathay gelezen. Het gaat elke verbeeldingskracht te boven wat de Cambodjanen hebben meegemaakt. Voor bijvoorbeeld het dragen van een bril ( intelectueel) kon je al gemarteld en gedood worden. Niemand was zeker of de volgende dag (of van je familie) gehaald zou worden. Dit kan nooit in één of twee generaties worden verwerkt. God is een voorwaarde voor dit verwerkingsproces en het is zo geweldig en dapper dat jullie je daar voor willen inzetten.

• 10 Februari 2012 - 09:30

Gerrieke:

Gaaf man! succes! Liefs

• 10 Februari 2012 - 15:51

Christina:

Heeel origineel, een brug schoonmaken en positieve teksten met stoepkrijt erop ipv graffiti! Goede reis helemaal naar Cambodja en veel zegen. Liefs

• 11 Februari 2012 - 09:56

Neline:

Nog 2 nachtjes...
    wat hebben jullie/heb jij bijzondere en mooie dingen gedaan en meegemaakt
    op naar meer! Dank voor de foto's dat brengt het nog dichterbij. Veel zegen! liefs!