Hello teacher:) - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Moira - WaarBenJij.nu Hello teacher:) - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Moira - WaarBenJij.nu

Hello teacher:)

Door: moiravanderbijl

Blijf op de hoogte en volg Moira

25 Februari 2012 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Lieve mensen,

Het is weer hoogtijd voor een update:) Wat een veranderingen de afgelopen twee weken.
Ik ben in een week in 2 continenten en 3 landen geweest (Engeland, Thailand en Cambodja) en 4 verschillende munteenheden;).
Het was een lange omschakelingsperiode van London naar Cambodja.

De omschakeling:
Maandag de 13e vertrokken we naar Thailand. Er was iets mis met het ticket van een vriendin, dus die moest een dag in London wachten waardoor we 2 dagen in Bangkok bleven. Dit vond ik niet erg, want 2 vrienden, van de SCF in Zwitserland, waren daar. Super gezellig en bizar om ze in Thailand te ontmoeten.
Donderdag de 16e vertrokken we naar Cambodja, wat een ervaring. We moesten eerst naar de grens van Thailand en Cambodja waar we een visum moesten krijgen. Gelukkig verliep dat allemaal voorspoedig, maar toen moesten we de grens nog over. Het is een hele happening. Onze koffers gingen op een kar, die werd getrokken door twee mannen. Wij moesten door de douane lopen, Thailand uit. Nu waren we in niemandsland, waar we doorheen moesten lopen. Verschillende formulieren moesten worden ingevuld en vervolgens een lange rij voor de grens van Cambodja. Wat een drukte daar, met heel veel mensen die de grens over willen. Wel een leuke ervaring moet ik zeggen.
Eenmaal de grens over, wachte ons een bus die ons naar Phnom Penh zou brengen.
Vrijdag kregen we een introductie over Cambodja en zaterdag vertrokken we naar Kampong Cham. De plek waar we alweer voor 1 week zijn.

Kampong Cham:
We verblijven in een echt Cambodjaans huis, wat tevens een Youth development centre is. Met het huis komen muizen, kikkers, gekko's en interessante insecten:) In het huis wonen ook 4 vrouwen uit de filipijnen die fulltime werken met dit centrum. Dit heeft een zeer aangenaam gevolg, namelijk super lekker eten;) Elke ochtend vertrekken ze naar de markt om daar de ingrediënten te halen, want een supermarkt kennen ze hier niet in Kampong Cham.
De bevolking is voor een groot gedeelte moslim, want de Cham is een moslim bevolkingsgroep. Verder is het voornamelijk Budistisch
We hebben een tour gekregen door de stad in een tuk tuk, een soort huifkar maar dan met een scooter in plaats van een paard;) De koeien, geiten en kippen lopen hier vrij op straat. Verder stroomt er een rivier door de stad wat een mooi uitzicht geeft.
Ook zijn we naar Buddistische tempel geweest naast een van de killingfields van de Khmer Rouge. Een gebied vol massagraven en in de tempel was een plek waar ze skelethoofden op een hoop hadden gegooid, zo bizar om te zien. Door de Khmer Rouge en de verschrikkelijke moorden zie je maar heel weinig oudere mensen. Als ik ze zie kan ik me maar nauwelijks voor stellen hoe het voor hen moet zijn geweest in die tijd. Wat een verschrikkelijke periode. Gelukkig begint de opbouw van het land langzaam meer vaart te krijgen.

Ik, een Engelse lerares?:)
Het huis waar we verblijven is ook een school. Zo'n 120 sutdenten komen hier elke dag om Engels te leren. Wat we niet vooraf wisten, maar al snel duidelijk werd, wij zouden Engeles gaan geven:). Dit heb ik dus ook gedaan de afgelopen week. Maandag afgekken van de lerares en dinsdag stond ik voor de klas. Ik dacht, mijn ouders geven Engels en Wiskunde laat ik het maar combineren:) Dus ik heb afgelopen week Wiskunde in het Engels gegeven. Gelukkig staat het spreken van Engels bovenaan en is de Wiskunde niet van heel hoog niveau. De getallen 1 to 9 moet nog wel lukken:). Ik heb er echt van genoten afgelopen week en de studenten bleken het ook leuk te vinden. Ik geef 3 klassen, van 1uur. De laatste 15 minuten staan in het teken van Engels kletsen en we hebben een aantal leuke gesprekken gehad. Zoals: "wat zou je doen als je 1miljoen dollar had" of "wat is erger een groen gezicht of handen als een krab". Er kwamen een aantal leuke antwoorden uit.
Volgende week nog 1 week lesgeven en dan vertrekken we weer naar de hoofdstad van Cambodja.

Seminar:
Volgende week hebben we de mogelijkheid om een seminar te geven voor de jongeren uit de gemeente die we hebben bezocht. Ik mag het hebben over het verstaan van Gods stem en Intimiteit met God door de het ontzag hebben voor Hem. Ik heb er echt zin in, want ik vind lesgeven echt leuk:) (hoe zou dat toch komen, waarschijnlijk toch de genen;))

Het einde is inzicht, maar ik heb nog 2 leuke weken voor de boeg en ik ga ervan genieten!! Ik mocht afgelopen week echt ervaren dat God mijn kracht is en dat Hij het mogelijk maakt om door te gaan:)

Zegen,
Moira

  • 25 Februari 2012 - 11:17

    Neline:

    Wow, gaaf, leuk, mooi, bijzonder, indrukwekkend. Leuke foto's. Liefs!!

  • 25 Februari 2012 - 15:37

    Gerrieke:

    Leuk, leuk! klingt heel goed.
    Geniet ervan xx

  • 26 Februari 2012 - 08:35

    Bas En Aly:

    Beste Moira, bedankt dat we zo weer een kijkje kregen in je leven van de afgelopen weken. Heel bijzonder! Veel zegen voor de komende tijd. We bidden voor je.
    Groetjes,

  • 26 Februari 2012 - 15:33

    Annie Vernooij:

    Hallo Moira,wat maak jij mooie wereld reizen, zo zie een hoop van de wereld. Mooi reisverslag weer, wordt bijna jaloers. Je doet ook goed werk. Leuke foto's heb je erbij, kan je er wat bij voorstellen
    Past echt bij je voor de klas staan. Wat heb je kleurrijke jurk aan, onderweg gekocht!! Doet me denken aan het voorjaar hier. Geniet daar en tot de volgende reisverslag Groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

Foundations for counseling ministry (FCM)

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2012

Hello teacher:)

09 Februari 2012

Bye London, Hallo Cambodja

19 Januari 2012

God is aan het werk in London

04 Januari 2012

De outreach is begonnen!!

18 December 2011

Nog maar 1 week, wauw!!
Moira

Actief sinds 02 Sept. 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 35604

Voorgaande reizen:

18 December 2012 - 11 Maart 2013

Outreach in Togo

30 Juni 2012 - 31 Augustus 2012

Home; Reconnecten met familie en vrienden

17 Maart 2012 - 30 Juni 2012

Staffing de School of Communication Foundations

28 September 2011 - 11 Maart 2012

Foundations for counseling ministry (FCM)

03 April 2011 - 25 Juni 2011

School of Communication foundations

12 Februari 2011 - 21 Maart 2011

Outreach in Perth City

18 September 2012 - 30 November -0001

DTS-staff

Landen bezocht: